tirsdag den 20. april 2010

Haveterapi

Jeg har tidligere nævnt Signe Wenneberg og jeg kommer sikkert til det igen. Jeg stiftede første gang bekendskab med hende, da hun lavede en række haveprogrammer. Siden har jeg læst nogle af hendes bøger og jeg følger hende næsten dagligt på Facebook og hendes blog. Hun kan lidt af hvert, men det er aldrig kedeligt, at læse noget der kommer fra hendes hånd. Hun skriver om mange forskellige ting, senest en bog om skilsmisse, men i denne bog om haveterapi, fortæller hun om hvad haven og naturen, kan gøre af gode ting for os.
Jeg har mange gange selv oplevet, hvad en tur rundt i haven kan gøre for humøret og jeg har i mit arbejde med udviklingshæmmede, som socialpædagog, flere gange brugt haven som en aktivitet. Og det virker..... alle jer der kan lide at gå i haven, ved godt hvad jeg snakker om.
Haveterapi er i Danmark anerkendt som terapiform, til f. eks. stressramte.
Spændende læsning!


Her er hvad hun selv skriver om bogen:
Her er min nye havebog – som ikke tager udgangspunkt i at du har en have, men i at vi som mennesker får det bedre af at komme udendørs. Når vi har en have – og det har de allerfleste danskere på den ene eller anden måde – så har vi også et rekreativt område, hvor vi kan stresse af, være ”væk” og have små gøremål af den type, som vi er determinerede til at udføre. Monotone opgaver som vore forfædre har udført i generationer og som er forsvundet fra vores ”komplicerede” liv, hvor vi arbejder mere med computere og informationer end med dyr og planter. Ny forskning viser, at klinisk stressede patienter får det bedre af at være i haveterapi frem for i almindelig behandling. (Det virker dobbelt så godt!). Nu kommer der også haveterapi til Danmark og det kan du læse om i bogen.
Signe Wennebergs blog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails