lørdag den 10. juli 2010

Hyldeblomst saft

Det er lige nu at hyldens blomster er helt perfekte til saft. Så for nogle dage siden, hankede jeg op i manden, hunden, en saks og så gik vi på rov. Der er mange hyld her omkring hvor vi bor, så vi fik hurtigt samlet de 80 skærme jeg skulle bruge.



Jeg tror nok manden, syntes det var lidt klamt, med den gule suppe, som jeg har gået og rørt rundt i, i nogle dage. Så han var meget overrasket over, at det faktisk smagte ret godt, da det kom på flaske.



Jeg har sparret lidt på sukkeret, så det er en smugle syrlig, lige som jeg bedst kan lide det.

Opskrift:
80 hyldeblomster
4 økologiske citroner
4 l. vand
1 kg. rørsukker
1/2 kg. brunt farin
2 tsk. vinsyre

Kog vandet og opløs sukker og syrer. Hæld der over blomster og citroner. Dæk det til i 2-3 dage, si og hæld på atamon skyllet flasker.
Jeg har kun en liter i køleskabet ad gangen, resten fryser jeg, så slipper jeg for alt for meget konserveringsmiddel



Det er sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails